16 Kasım 2014 Pazar

TÜRKİYE'DE ÖZEL EĞİTİMİN TARİHÇESİ-2

1950-1970 yılları
Görme engelliler ve İşitme engelliler için okulların açılmasına devam edilmiş ve eğitilebilir zihinsel engelli çocukları seçmek,özel gereksinimli diğer çocukları incelemek ve rehberlikte bulunmak için ilk psikoloji kliniği bu günkü adıyla (Rehberlik ve Araştırma Merkezi )1955 yılında Ankara da kurulmuştur.
1955 yılında Ankara Kazıkiçi Bostanları İlkokulunda zihinsel engelli çocuklar için özel sınıf açılmıştır.

1963/1964 yıllarında İstanbul ve Ankara daki İlkokullardan seçilen üstün yetenekli öğrenci grubu üst özel sınıflardan özel bir programla yetiştirilmiş ve 1968 öğretim yılı sonunda uygulamaya son verilmiştir.Daha sonra ikinci bir deneme olarak ilkokullarda yeteneklere göre ABC sınıfı biçiminde sınıflandırma uygulaması yapılmış ancak bu denemeler 1972 yılında durdurulmuştur.

Altı Nokta Körler Derneği 1961 anayasasında yer alan özel gereksinimli bireylerle ilgili hükümlerin konulmasında etkili olmuştur.Dernek ilk kez korumalı işyeri deneyimini kurdukları bir atölye ile gerçekleştirmiştir.

Özel gereksinimli bireylerin eğitimleri ile ilgili yasal düzenlemelerin yapılması ise;TC Anayasasının 
42-50-61 maddeleri ile hükme bağlanmıştır.Ayrıca 1957 yılında çıkarılmış olan 6660 sayılı yasa ile güzel sanatlar konusunda yetenekli çocukların devlet tarafından yetiştirilmesi hükme bağlanmış ve bu yasa ile üstün özel yetenklilerin yurtdışın da eğitiminden yararlanma çalışmaları kesintisiz 17 yıl sürdürülmüş,ancak yasa yürürlükte olmasına karşın uygulanmamaktadır.

Yine 1957 yılında yürürlüğe giren 6972 sayılı yasa,korunması muhtaç çocuklara ilişkin düzenlemeleri yapmada Milli Eğitim Bakanlığını sorumlu tutmaktadır.
1961 Anayasasında özel gereksinimli bireylerin üretken hale getirilmesi ve özel eğitime ilişkin maddeler açıkça yer alırken ilköğretim yasasına özel eğitim ile ilgili hükümler konulmuş ve ilk kez özel eğitim yönetmeliği çıkarılmıştır.

1962 yılında yürürlüğe giren 222 sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanununda özel gereksinimli çocuklar için kurulacak okullar ve sınıflar zorunlu ilköğretim kurumları olarak ifade edilmiş,zorunlu ilköğretim çağında bulunan özel gereksinimli bireylerin özel eğitim ve öğretim görmelerinin sağlanacağı konusu (madde 12 Mecburi İlköğretim çağında bulundukları halde,zihnen,bedenen,ruhen ve sosyal yönden özürlü olan çocukların özel eğitim ve öğretim görmeleri sağlanır) ile hükme bağlanmıştır.

Kaynakça:Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş / Dr.Semra Şahin

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder