8 Kasım 2014 Cumartesi

ÇOCUKLARDA TUVALET EĞİTİMİ

Çocuklarda tuvalet eğitimiyle ilgili bir sürü şey okudum ama özel durumu olan çocuklar için bu durum biraz daha zor ve sabır istiyor.
Örneğin taylan gibi olan çocuklarda tuvalet eğitimine zamanlama konusunda annenin çok fazla deneme yapması gerekiyor öncelikle taylanın bağımsız oturabilmesini sağlamak zorundaydım bu durum gerçekleştikten sonra denemeler başladı bu durum yaklaşık 5 buçuk yaşını buldu.Biz önce zor olanı başardık büyük tuvaletini ilk denemelerimizde pek kabul etmedi lazımlıkla başladım oturmayı şiddetle ret etti olmadı,daha sonra çocuklar için tasarlanmış klozet kapaklarından aldım ilk zamanlar onuda pek istemedi ama ısrarla ve oğlumun her büyük tuvaletinin geldiği zamanları ve en son ana kadar bekleyip mecbur kaldığı zamanları kolladım ilk deneyiminde büyük bir coşkuyla onu yüreklendirdim ve bir çizgi film kahramanının tuvalet eğitimi için kullandığı şarkıyı ödül gibi kullandım sırf o şarkıyı duya bilmek için klozete oturmayı kabullendi artık kakan mı geldi Taylan dediğimde ıhh bu Taylan ca evet demek oluyor hemen tuvalete gidiyoruz bazı ritüellerimiz var mesela tuvaletin ışığını açmasını istiyorum yönlendirmeyle bunu yapıyor sonra kapıyı açması için yönlendirme yapıyorum yönergeye uyuyor ve itip açıyor sonra klozet kapağını yerleştirmemiz gerektiğini söylediğimde sabırla bekliyor ve mutlu son ama şu şarkıyı elimi sıkı sıkı tutup mutlaka istiyor 
Çişimiz tuvalete
Kakamız tuvalete
Artık yapmıycaz 
Popomuz daki beze 
Tuvalete gidiyoruz
Kakamızı yapıyoruz
Kilot giyiyoruz
Elimizi yıkıyoruz
Bazen bu şarkının ilk nağmelerini duyana kadar kakasını yapmayı ret ediyor artık bu ödül durumunu biraz daha azaltarak sadece bunun böyle olması gerektiğini anlaması için sadece aferin oğluma bravo sana gibi sözlerle halletmeye çalışıyorum çünkü bunu artık kanıksadı daha sonra tiksinmeyi öğrenmesi ve kakasını yaptıktan sonra mutlaka yıkanması gerektiğini öğrenmesi için sürekli olarak uyarılarda bulunuyorum,sifonu çekmesine müsade ediyorum ilk zamanlar sifonun sesinden çok korkuyordu ama bu durumu da aştı.
Yıkanma işlemi bitip silindikten sonra lavaboda ellerini yıkaması konusunda çok mücadele verdim Otizm sebebiyle sabun ve suyla ellerini ovmam konusunda pek istekli değildi ama her gün tuvalet sonrası şart değil her hangi bir zamanda ellerine sabun koyarak ovalayıp yıkamayı ellerini havluyla kurulamayı öğrettim şimdi ellerini yıkama konusunda çok istekli hatta lavaboya tutunduğu an hemen elini açıp avcuna sabun sıkmamı bekliyor ve beceriksizce de olsa ellerini ovup yıkanmasına yardımcı oluyor ve ellerini kurulaması gerektiğini artık biliyor yıkama sonrası kendisi ellerini havada tutup havluyu bekliyor.
İlk başladığımda tüm bu eylemler benim için hayal gibiydi çünkü görmeyen,fiziki engeli halen devam eden ve Otistik bir çocuğun bu konuda istekle yaklaşıp cevap vermesi inanılmaz zor bir süreç aslında tüm bu engellerine rağmen her çocuk gibi karekteristik yanları var bu sebeple özel durumu olan çocukların anneleri sürekli gözlem yapmalı ve hangi hareketinin ne anlama geldiğini ne zaman neye hazır olduğunu anlamaya çalışmalı bu onlar için olduğu kadar anneler içinde hayati bir önem taşıyor birden fazla engele sahip bir çocuğun günlük yaşam becerilerini kazandırabilmek annenin yaşam kalitesini ciddi anlamda rahatlabilecek bir durum.
Çocuğunuzun zaaflarını,karekteristik yapısını,ilgilendiği şeyleri sürekli test edin ve en uygun yöntem konusunda sürekli araştırın ve denemeler yapın bu denemeler için çocuğunuza olduğu kadar kendinize de yeterli zaman ayırma konusunda dikkat edin kısa bir süre deneyip olmuyor yok ya deyip hemen vaz geçmeyin sabırlı olun tecrübeyle sabit :)
Ama bu kadar uğraşa rağmen hala çişini tuvalete yapmayı ret ediyor çişinin geldiğini anlıyorum tuvalete her zaman ki ritüellerle gidiyoruz oturtuyorum ama oraya yapmayı ret ediyor bir müddet bekledikten sonra kaldırıp odaya gittiğimizde üzerine yapıyor çok sinir bozucu bir durum ama sakin davranmaya çalışıyorum yaz boyunca evde serili tek bir halı bırakmadım rahat kıyafetlerle dolaştırdım ne yaptıysam nafile adam bu konuda benle dalga geçiyor yaptıktan sonra gülüyor farkında yani yaptığı şeyin sanki zevk alıyor nasıl başa çıkarım yöntem arıyorum ama çok zaman alacağını biliyorum çünkü inanılmaz inatçı. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder